Tuesday, July 7, 2009

PRK Manek Urai: Pertandingan sengit antara BN dan PAS

Turut serta Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Mustapa Mohamed. Pengundian akan diadakan pada 14 Julai ini. – UTUSAN

Gambar: Utusan Malaysia, 6 Julai 2009.

Pilihan Raya Kecil Manek Urai yang akan diadakan pada 14 Julai ini menyaksikan pertandingan dua penjuru antara PAS dan Barisan Nasional. Proses penamaan calon berlansung semalam di perkarangan Dewan Petra, Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Yahya Petra 1 oleh Encik Adnan Hussin, Pengurus Pilihan Raya Kecil DUN Manek Urai. Barisan Nasional menampilkan calon, Tuan Aziz Tuan Mat, 39 dan PAS pula menampilkan calon Encik Mohd Fauzi Abdullah, 50.

Calon BN, Tuan Aziz Tuan Mat merupakan Pengurus Bahagian Pemantauan Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) dan pemegang Ijazah Sarjana Muda daripada Universiti Teknologi Malaysia. Manakala, calon PAS iaitu Encik Mohd Fauzi Abdullah merupakan Bendahari PAS Kawasan Kuala Krai dan juga pemborong ikan di Pasar Besar Kuala Krai.

Seramai 12,293 pemilih layak mengundi termasuk 25 adalah undi pos. Majoriti pengundi adalah Orang Melayu iaitu sebanyak 12,197, diikuti dengan pengundi Cina seramai 56 orang, pengundi India 28 orang dan lain-lain seramai 12 orang.

Jentera parti Barisan Nasional perlu bekerja keras untuk menang. Tidak jemu mendekati rakyat untuk memantapkan kepercayaan dan sokongan rakyat terhadap Barisan Nasional. Kemenangan dan peningkatan jumlah undi pada PRK Manek Urai merupakan titik perubahan bagi membuktikan Barisan Nasional masih diterima rakyat dan parti yang kukuh untuk membela nasib rakyat. Kerjasama yang erat di antara komponen Barisan Nasional dan sayap UMNO mampu melenyapkan tohmahan bahawa perpaduan UMNO rapuh. Kepada pengundi DUN Manek Urai, Selamat Mengundi.






No comments: