Monday, December 1, 2008

Turun Harga Barang Selaras Harga Minyak

01/12/2008 9:04am

PUTRAJAYA 1 Dis. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengarahkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) memastikan harga barang makanan yang diturunkan selaras dengan penurunan harga minyak mesti merupakan barangan yang digunakan rakyat setiap hari.

Dalam nada kesal, Perdana Menteri berkata, peniaga kebiasaannya begitu liat malah lewat untuk menurunkan harga barang pada setiap kali harga minyak diturunkan tetapi begitu cepat pula tanpa disuruh menaikkan harga apabila harga minyak naik.

"Saya dah beritahu Shahrir (Datuk Shahrir Abdul Samad), bahawa barang yang diturunkan mesti barangan yang digunakan setiap hari.
"Ini satu masalah yang dihadapi oleh rakyat," katanya ketika berucap pada Perhimpunan Bulanan Jabatan Perdana Menteri (JPM), di sini hari ini. - Utusan.
*********************************
YAB Perdana Menteri menyatakan kekesalannya terhadap sikap para peniaga yang engkar dan tidak mengendahkan saranannya agar menurunkan harga barangan keperluan memandangkan harga minyak telah turun sebanyak lima kali. Tulip merasakan antara sebab mengapa peniaga liat untuk menurunkan harga minyak adalah kerana sifat tamak pemborong dan pembekal untuk mengaut keuntungan berlebihan serta sikap enggan bekerjasama dengan persatuan. Yang menjadi mangsanya adalah pengguna. Sehubungan itu, mari kita menggerakkan kuasa pengguna dengan memboikot peniaga yang masih berdegil tidak mahu menurunkan harga barangan. Dengan memboikot, peniaga akan berasa terpukul kerana permintaan telah berkurangan dan lebihan stok mereka tidak boleh dijual. Mahu tidak mahu, mereka akan terpaksa menurunkan harga barangan agar stok mereka habis dijual.

No comments: