Thursday, November 27, 2008

BABI Tetap Menjadi Pilihan Pakatan Rakyat


Pakatan Rakyat menang besar dalam pilihan raya ke-12 apabila dapat merampas 5 negeri daripada Barisan Nasional. Kemenangan ini mungkin disebabkan rakyat termakan gula-gula Pakatan Rakyat yang menawarkan pelbagai insentif sekiranya mengundi mereka. Tetapi jangkaan itu meleset, sehingga kini tidak sampai 50% janji mereka dilaksanakan. Pelaksanaannya cenderung untuk mengaburi mata rakyat dan Barisan Nasional yang acapkali mengkritik pemerintahan mereka yang berperanan sebagai pembangkang.
Sudah 8 bulan Pakatan Rakyat memerintah di 5 buah negeri tetapi tiada tanda-tanda nasib orang Melayu dibela. Yang menjadi kebanggaan mereka adalah projek mega penternakan babi di Selangor yang sekarang sudah menular ke Kedah. Pakatan Rakyat tidak serik ‘diserang’ wabak penyakit Japanese Encephalitis (JE) pada tahun 1999. Hal ini telah banyak membawa kesusahan dan keperitan hidup seharian rakyat khususnya di sekitar kawasan yang dilanda wabak ini.
Tidak cukupkah bekalan daging babi di negeri Selangor, Kedah dan rakyat Malaysia yang makan babi sehinggakan Kerajaan Selangor dan Kedah begitu komitmen dengan usaha tersebut, sekalipun dibantah keras? Apakah peranan PAS dalam hal ini? Ternyata PAS hanya mampu berdiam diri seperti tikus takutkan kucing, walaupun keputusan tersebut mendapat bantahan Orang Melayu di negeri tersebut. Nampaknya DAP mendominasi Pakatan Rakyat dari segi pentadbiran negeri dan membuat keputusan. PKR dan PAS hanya sebagai pak turut dan sebagai jurucakap kepada DAP sahaja. Sungguh memalukan, PAS sebagai parti yang memperjuangkan agama Islam.

3 comments:

Duchess said...

Dah agak dah! kalau ada cha ya nun alif... mesti dier kongker punya! tak kira la di mana-mana atau apa apa pun... buruk betul... sama macam ba ya ba alif!

mySacRedHeaRt said...

bukannye bekalan babi x cukup tapi dorg ni ader agenda lain nak mengeksport babi-babi ni ke luar ngra, yerla nk mencari rezki.. nnti bertambah la pendapatan kjaan negeri. tak la bgantung kt hasil tanaman semata2..senang2 bukak jer ladang babi kt halaman umah MB kedah tu abis cerita...x yah pening2..

chekamala said...

hanya si dungu yg ditipu oleh si bangang.