Thursday, July 17, 2008

Debat Terbuka Membuktikan Kerajaan Telus

Syabas diucapkan kepada YB Dato' Ahmad Shabery Cheek, Menteri Penerangan Malaysia yang begitu berani menyahut cabaran Agendadaily untuk berdebat dengan Presiden Pakatan Rakyat, Datuk Anwar Ibrahim berhubung tajuk "Hari Ini Bentuk Kerajaan, Esok Harga MinyakTurun". Tulip cukup berbangga dan tabik spring dengan YB Dato' Shabery Cheek yang begitu bertanggungjawab dan ikhlas dalam memberi penjelasan berhubung isu tersebut sehingga sanggup memperjudikan jawatannya. Ini merupakan lembaran baru Kerajaan dalam mengamalkan konsep media terbuka di mana sebelum ini pembangkang sentiasa mendakwa media Kerajaan tidak telus dalam memberi penerangan.


Sepertimana yang diketahui Anwar Ibrahim cukup terkenal sebagai seorang yang hebat berdebat. Juga pemimpin politik yang cukup pandai berlakon sehinggakan lakonannya dapat meraih simpati dan mempengaruhi rakyat. Tulip juga ada mendengar komen daripada penyokong PKR yang menyatakan Ahmad Shabery menyerang peribadi Anwar. Itu bukan serangan peribadi tetapi untuk memberitahu dan menyedarkan rakyat bahawa Anwar suka berdolak-dalih dan sanggup berbuat apa sahaja asalkan agenda politiknya tercapai. Peristiwa berdemonstrasi di Baling yang dibongkar oleh YB Dato' Shabery Cheek membuktikan Anwar Ibrahim gemar berdemonstrasi dalam menyatakan ketidakpuasan hatinya. Dalam pendebatan tiada yang menang atau kalah. Yang penting penerangan yang diberikan dapat memecahkan kebuntuan dan kekeliruan rakyat berhubung isu tersebut. Walaubagaimanapun, terserah kepada rakyat untuk membuat penilaian masing-masing selepas mendengar hujah yang dikemukakan oleh kedua-dua pembahas tersebut.
Pada Tulip Anwar Ibrahim tidak menjelaskan cara bagaimana hendak menurunkan harga minyak sebaliknya lebih menjurus kepada dakwaan pengurusan Petronas yang menyebabkan berlakunya ketirisan atau kebocoran. Hanya penyokong yang taksub sentiasa tertarik dengan helahnya. Fakta yang diberikan agak lemah dan tidak meyakinkan. Apa yang diperkatakannya telah pun dilaksanakan oleh Kerajaan dalam bentuk meringankan dan mengurangkan beban rakyat.

No comments: