Monday, July 7, 2008

Pakatan Rakyat Malu Lagi

Pakatan Rakyat atau Pakatan Rapuh tidak habis-habis menimbulkan masalah. Mungkin ini salah satu cara untuk mereka mencari publisiti murahan untuk menarik perhatian rakyat. Perhimpunan Protes Sejuta Rakyat-Protes Sampai Turun anjuran Pakatan Rakyat ternyata gagal dan mencetuskan kontroversi. Dengarnya, kehadiran tidak mencapai sasaran penganjur apabila sejumlah 5,000 orang sahaja yang hadir menyertai perhimpunan tersebut. Sebelum ini penganjur meuar-uarkan bahawa seramai sejuta rakyat akan hadir tetapi nampaknya gagal mencapai matlamat kerana ia dihadiri oleh penyokong fanatik di kalangan pembangkang. Niat mereka untuk memprotes kenaikan harga minyak yang bertujuan untuk menghentam Kerajaan juga meleset apabila dicemari dengan insiden memalukan apabila seorang penyanyi jemputan bertindak liar membuka seluar di hadapan pengunjung yang hadir tatkala waktu solat maghrib sudah hampir.
Penyanyi utama kumpulan Karburetor Dung dikatakan bertindak membuka seluarnya dan membelakangkan dirinya ke arah hadirin sambil menjerit jilat berkali-kali ketika membawa lagu bertajuk 'Jilat'. Beliau diundang oleh pihak penganjur sebagai selingan antara ucapan para pemimpin pembangkang sebelum menunggu ucapan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim. Mengapakah penganjur membenarkan persembahan liar itu berlansung? Persembahan ini benar-benar menjatuhkan air muka penganjur Pakatan Rakyat yang begitu taksub sebelum ini hendak mengajar Barisan Nasional menurunkan harga minyak. Tulip merasa begitu malu dengan tindakan Pakatan Rakyat di mana salah satu parti terajunya memperjuangkan agama tetapi sanggup menghidangkan persembahan yang menjelekkan kepada rakyat.
Perhimpunan itu tiada istimewanya, hanya majlis menghentam kerajaan dan kepimpinan negara. Warga kota janganlah terikut-ikut dengan perhimpunan-perhimpunan seperti itu yang meninggalkan kesan yang tidak baik kepada imej negara. Sewajarnya, kenaikan harga minyak dan barangan keperluan ditangani dengan mengambil pendekatan perbelanjaan berhemah dan berjimat cermat bukannya dengan perhimpunan dan demonstrasi jalanan yang dilihat sebagai gimik politik pembangkang. Janganlah asyik hendak mencari kesalahan orang lain, diri sendiri perlu diperbetulkan dahulu. Baru setahun jagung memerintah, ada hati hendak mengajar Barisan Nasional yang telah ternyata membawa kemajuan dan kemakmuran kepada bangsa dan negara.

No comments: