Tuesday, August 26, 2008

Bank Data Forensik DNA: Pendekatan Bijak Kerajaan Membanteras Jenayah

Persidangan Dewan Rakyat memaklumkan bahawa Kerajaan dalam perancangan untuk menubuhkan Bank Data Forensik DNA. Kerajaan mengambil pendekatan tersebut sebagai langkah untuk mempertingkatkan prestasi PDRM dalam membanteras jenayah yang semakin berleluasa kebelakangan ini. Ini dijelaskan oleh Menteri Kementerian Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar yang juga MP Kota Tinggi dalam sesi penerangan Rang Undang-Undang berhubung cadangan tersebut.
Forensik DNA merupakan bidang yang baru di Malaysia tetapi telah digunakan secara meluas di negara-negara maju sebagai satu instrumen untuk mendapatkan bukti bagi mengenalpasti penjenayah. Penggunaan DNA telah diakui mempunyai ketepatan sehingga 99.9%. Penggunaan DNA telah terbukti berkesan dalam menyelesaikan kes jenayah di Malaysia seperti kes rogol dan bunuh Pegawai Sistem Maklumat, Nursuzaili Mokhtar pada tahun 2001 dan juga kes Kenny Ong pada tahun 2004.
Bidang forensik DNA juga membantu pihak PDRM dalam mengenalpasti mayat mangsa kemalangan, kebakaran dan juga mangsa bencana alam yang sukar dikenalpasti identitinya memandangkan keadaan fizikalnya yang banyak berubah. Sehubungan itu, penubuhan Bank Data Forensik DNA adalah wajar berikutan peningkatan kes jenayah yang memerlukan PDRM meningkatkan kemahiran dalam bidang forensik DNA.

No comments: