Thursday, August 14, 2008

Sampai Bila Orang PAS Akan Terus Dipermainkan?

Pada 27 Mac 2008, YB Khalid Samad (Ahli Parlimen PAS Shah Alam) menyatakan bahawa masyarakat Kristian tidak perlu takut dan gentar untuk menggunakan terjemahan 'Allah' untuk merujuk kepada kalimah 'God' dalam Kristian dan ajarannya. Khalid juga berpendapat bahawa perkataan 'Allah' hanyalah terjemahan kepada perkataan 'God'. Pada 27 Disember 2007, dalam satu majlis sambutan hari Krismas di Klang, Irene Fernandez (Bekas Timbalan Ketua Wanita PKR) mempersoalkan kenapa 'Allah' tidak boleh digunakan dalam akhbar Herald Tribune edisi Bahasa Inggeris. Selepas 19 hari menang sebagai Ahli Parlimen, Khalid Samad pula seolah senada dengan Irene Fernandez. Anwar Ibrahim yang dianggap sebagai Ketua Pakatan Rakyat berada sama dalam majlis di Klang ketika Irene mempersoalkan kalimah 'Allah'. Mengapa Anwar diam dan tidak menegur ketelanjuran yang dilakukan oleh Irene dan Khalid?
Teresa Kok juga telah berjaya menaikkan nama jalan yang disukainya di Jalan Bukit Bintang, tanpa tulisan jawi sepertimana cadangan asal DBKL. Pada 26 Jun 2008, Teresa Kok mengepalai satu petisyen penduduk di Puchong kepada Datuk Satim Diman (ADUN Seri Kembangan) mencadangkan agar azan diperlahankan kerana didakwa menggangu ketenteraman penduduk. Ianya sama seperti cadangan Tan Seng Giaw (Ahli Parlimen Kepong) dalam parlimen pada tahun lepas. Di manakah Hassan Ali (Exco dari PAS) dalam hal ini? Bukankah tindakan itu jelas jelas menentang Islam? Mengapa Penasihat Pakatan Rakyat tidak menegur pun mereka? Sampai bila orang orang PAS akan terus dipermainkan dalam Pakatan Rakyat antara DAP dan PKR? Dalam perkara ini, apakah kita lebih pentingkan ego parti dari soal agama dan maruah bangsa?
AZRINIZAM BIN IBRAHIMPresiden Gabungan Pemimpin Mahasiswa Malaysia (GPMM)
*********************************************************************************

Sampai bila PKR dan PAS di bawah Pakatan Rakyat akan menjadi kambing tunggangan DAP? Adakah mereka sedar atau buat-buat tak sedar bahawa mereka telah digunakan oleh DAP untuk mencapai kepentingan dan hasrat mereka. Nampaknya DAP terus dan terus menghimpit dan memaksa kedua-dua parti ini untuk mempertikaikan keistimewaan Melayu dan Agama Islam. Tulip merasakan PKR dan PAS lebih mirip memperjuangkan kuasa dan kedudukan daripada menegakkan objektif dan prinsip perjuangan parti politik mereka. Ketakutan kehilangan kuasa dan kedudukan menyebabkan mereka menjadi kurang matang dalam perancangan dan tindakan. Jika perkara begini berlaku, Tulip bimbang, kemungkinan besar sistem pemerintahan dan kepentingan Melayu akan bertukar kepada sistem demokrasi negara Barat yang tidak prihatin terhadap agama dan bangsa.

No comments: