Tuesday, October 28, 2008

Mansuh Ekuiti Bumiputera

KUALA LUMPUR 27 Okt. – MCA meminta kerajaan menghapuskan syarat pemilikan 30 peratus ekuiti bumiputera dalam syarikat-syarikat senaraian awam bagi memastikan ia terus bersaing.Naib Presidennya, Datuk Liow Tiong Lai berkata, ini kerana elemen penting dalam pertumbuhan ekonomi negara kini adalah daya saing yang kuat bagi membolehkan negara berhadapan dengan kesan buruk ekonomi dunia.


“Ekuiti perlu dibuka, berikan kelonggaran agar sesebuah syarikat itu berdaya maju dalam menghadapi situasi ekonomi dunia yang semakin meruncing,” katanya kepada pemberita pada Rumah Terbuka Deepavali anjuran MIC di sini hari ini.Beliau mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang melahirkan keyakinan unsur-unsur Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang berakhir pada 1990 dan digantikan dengan Dasar Ekonomi Nasional (DEN) pada 1991, boleh dihapuskan secara beransur-ansur.


“Saya sedang berusaha ke arah melaksanakan liberalisasi (unsur-unsur DEB) secara beransur-ansur itu apabila bumiputera sudah mempunyai keyakinan diri. Dan sukacita saya nyatakan bahawa semakin ramai dalam kalangan mereka kini sudah mempunyai keyakinan untuk bersaing, untuk berjaya di peringkat global dan domestik.Tiong Lai menambah, sudah tiba masanya merit atau daya saing sesuatu syarikat itu diberikan keutamaan dan bukannya persoalan berkaitan ekuiti bumiputera.


Beliau juga menyarankan agar penekanan diberikan terhadap aspek mewujudkan kerjasama yang jitu antara peniaga Melayu, Cina dan India di negara ini.Katanya, syarat pemilikan 30 peratus ekuiti dalam syarikat senaraian awam hanya menjadi halangan dalam mewujudkan satu bentuk kerjasama yang sedemikian rupa.


“Apa yang penting adalah kerjasama jitu tanpa kira peratusan (ekuiti bumiputera),” katanya.
Beliau bagaimanapun pada masa yang sama mengakui kerajaan telah banyak bertolak ansur dalam isu pemilikan ekuiti sebelum ini.“Saya rasa memang banyak langkah telah diambil seperti dalam bidang perkilangan, 100 peratus ekuiti untuk semua pihak untuk memastikan pertumbuhan dalam sektor perkilangan,” katanya.

Sumber: Utusan Malaysia

***************************************
Tulip Desa

Nampaknya MCA semakin berani dan melampau. Pelbagai desakan dan tuntutan yang diminta oleh parti komponen tersebut agar meminda kontrak sosial sehingga membangkitkan kemarahan Orang Melayu. Adalah tidak wajar MCA mempersoalkan kontrak sosial kerana ia akan menimbulkan suasana tegang dan tidak harmoni dalam Barisan Nasional.Kesepakatan dalam perkongsian kuasa yang dilayari selama 51 tahun sewajarnya dipertahankan daripada dicemari oleh anasir-anasir jahat. Tulip merasakan kenyataan yang dikeluarkan oleh MCA kebelakangan ini dipengaruhi oleh golongan tertentu yang mempunyai kepentingan untuk kelangsungan politik mereka. Sehubungan itu, Orang Melayu tidak boleh berdiam diri harus bangkit dalam mempertahankan hak orang Melayu yang semakin terhakis serta jangan biarkan orang lain pijak kepala kita.


No comments: