Tuesday, October 21, 2008

MCA DAN GERAKAN USAH PERTIKAIKAN KONRAK SOSIAL

Komponen Barisan Nasional iaitu MCA dan Gerakan mula menunjukkan besar kepala dan dilihat cuba menjadi jaguh kaum sendiri apabila kebelakangan ini mengemukakan pelbagai tuntutan yang menggambarkan rasa tidak hormat mereka. Bermula dengan Gerakan yang mencadangkan agar Barisan Nasional menjadi satu parti tunggal untuk semua kaum. Disusuli dengan tuntutan MCA agar melantik Naib Canselor IPTA dikalangan ahli MCA dan yang terbaru tuntutan bekas Ketua Pemudanya, Datuk Liow Tiong Lai yang mahu diwujudkan jawatan Timbalan Pengerusi BN kedua supaya diberikan kepada MCA.

Mengapa kebelakangan ini MCA dan Gerakan, menimbukan pelbagai tuntutan yang tidak ubah seperti kata pepatah "beri betis nak peha"? Seharusnya MCA dan Gerakan bekerja keras mengembalikan semula kepercayaan dan keyakinan kaum Cina terhadap parti itu yang hilang banyak kerusi pada pilihan raya 2008. Isu perlembagaan yang acapkali dibangkitkan dikhuatiri akan menimbulkan kegelisahan rakyat dan menggugat ketenteraman dan keselamatan negara.

Tulip merasakan MCA dan Gerakan seolah-olah mahu memadamkan perkara-perkara yang telah dipersetujui dalam perlembagaan negara dan tidak dapat menerima hakikat bahawa negara ini sudah ada perlembagaan. Sehubungan itu, Tulip menggesa agar komponen Barisan Nasional bersatu padu dan tidak lagi mempolemikkan isu kontrak sosial demi kesejahteraan negara. Sewajarnya Barisan Nasional bersama komponennya duduk semeja berbincang dan mencari mekanisme bagaimana untuk meraih sokongan rakyat sebagai persediaan menghadapi pilihan raya yang Ke-13.




No comments: