Thursday, October 16, 2008

Penduduk terkejut MBI naikkan cukai pintu 500%

Shahruzzaman Abdul Halim menunjukkan bil cukai pintu Majlis Bandaraya Ipoh yang naik
sebanyak hampir enam kali ganda semasa berkunjung ke pejabat Utusan Malaysia di Ipoh
semalam.

IPOH 15 Okt. – Penduduk di Bandar Baru Sri Klebang, Chemor di sini terkejut apabila menerima notis Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) yang bercadang menaikkan cukai pintu hartanah di kawasan itu 500 peratus bermula November ini.Sambil melahirkan rasa marah dan kesal, mereka memberitahu, cadangan kenaikan cukai taksiran MBI itu tidak munasabah dan tidak masuk akal.
Seorang penduduk, Shahruzzaman Abd. Halim, berkata, beliau yang baru dua tahun mendiami rumah banglo yang dibelinya di Jalan Sri Klebang 3, Bandar Baru Sri Klebang selama ini hanya dikenakan cukai pintu sebanyak RM108.80 setahun semasa kerajaan Barisan Nasional (BN) berkuasa di Perak.

Menurut beliau, kadar cukai tersebut naik mendadak pada tahun ini selepas MBI mengeluarkan notis mencadangkannya membayar cukai taksiran sebanyak RM691.20 setahun.
“Pada 15 September lalu, MBI telah menghantar notis kepada saya memaklumkan bahawa mereka akan meminda nilai tahunan harta atau cukai pintu ke atas rumah saya yang beralamat di Lot PT 186990, 13 Jalan Sri Klebang 3, Bandar Baru Sri Klebang, 31200 Chemor.
Sumber: Utusan Malaysia

*******************************************
Tulip Desa.
Itulah hadiah Pakatan Rapuh kepada rakyat di bawah pimpinanya. Nampaknya Pakatan Rapuh bukan memperjuangkan nasib rakyat untuk hidup lebih selesa sebaliknya membuatkan rakyat hidup lebih menderita dengan bebanan cukai pintu yang meningkat 500%. Inikah 'negara kebajikan' yang sering dilaungkan dan dijaja olah Pakatan Rapuh semasa pilihan raya lepas.Kepada rakyat di bawah Pakatan Rapuh,inilah akibatnya terlalu taksub dengan pembangkang sehinggakan lupa dengan jasa Barisan Nasional yang selama ini telah banyak membantu dalam membangunkan negara dan memastikan rakyat hidup dengan selesa. Walaubagaimanapun, Tulip merasa sungguh bertuah dan gembira berada di bawah pentadbiran Barisan Nasional yang sentiasa peka dan prihatin dengan nasib rakyat.

1 comment:

Unknown said...

patut la "hari ini PM, besok turun harga minyak".. duit ambik duit rakyat. Barula aku faham Pktn Rakyat. Pakatan menghapuskan rakyat!
Agaknya air free kat selangor tu, mesti ada cara lain menyeksa rakyat nak cover balik...

jubur betul la PR ni