Wednesday, November 5, 2008

Ahli Parlimen Pembangkang Keluar Dewan


Gambar: Http://pewarismelayu.blogspot.com


KUALA LUMPUR 4 Nov. – Semua ahli Parlimen pembangkang hari ini bertindak keluar daripada Dewan Rakyat selepas tidak berpuas hati kerana mereka tidak diberikan ruang untuk penjelasan dan berbahas ketika Datuk Seri Najib Tun Razak menggulung perbahasan Bajet 2009 bagi Kementerian Kewangan.
Wakil pembangkang mula membuat bantahan apabila Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan menyatakan beliau mahu menghabiskan pembentangan langkah-langkah tambahan bagi Bajet 2009 sebelum memberi ruang untuk penjelasan.

Ekoran tindakan ahli Parlimen pembangkang yang seringkali bangun untuk membantah, Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengingatkan ahli Parlimen agar mematuhi peraturan mesyuarat jika tidak beliau akan meminta mereka meninggalkan Dewan.

Beliau juga menjelaskan, Menteri Kewangan akan memberi ruang kepada ahli Dewan untuk mendapatkan penjelasan selepas membentangkan langkah-langkah tambahan itu dan ahli Parlimen perlu bersabar seketika.
Chua Tian Chang (PKR-Batu) menjadi ahli Parlimen pertama yang diarah berbuat demikian selepas enggan mematuhi arahan Yang Dipertua untuk duduk dan tidak meneruskan bantahan.

Bagaimanapun keadaan itu berterusan sehingga mengganggu penggulungan Menteri Kewangan dan ketika Mohd. Azmin Ali (PKR-Gombak) mengemukakan bantahan, Yang Dipertua sekali lagi mengingatkan ahli Parlimen agar mematuhi peraturan.Ahli Parlimen pembangkang yang tidak berpuas hati dengan teguran itu kemudiannya terus bangun beramai-ramai dan meninggalkan Dewan.
Sumber: Utusan Malaysia
**********************
Tulip Desa
Tindakan keluar dewan oleh MP-MP pembangkang menggambarkan sikap keanak-anakkan dan kedangkalan mereka. Seharusnya MP Pembangkang hormat dengan keputusan YAB Timbalan Perdana Menteri supaya beliau tidak diganggu ketika menyampaikan hujah pergulungan bajet 2009. Tidakkah MP pembangkang malu, sikap mereka diperhatikan oleh rakyat dan penduduk di seluruh dunia. Sikap biadap MP pembangkang memberikan imej yang tidak baik kepada Parlimen Malaysia di mata dunia. Tulip menyifatkan MP pembangkang suka menjaga koyak kain orang, koyak di kain sendiri tidak nampak. Hanya tahu membangkang sahaja, bukannya hendak bekerjasama dalam membangunkan dan memantapkan ekonomi negara. Aduhai, sungguh memalukan.

1 comment:

Anonymous said...

We can not know clearly about the government.

web hosting
web design