Thursday, March 12, 2009

NIZAR MB POHON DURIAN DUA BUTIR



MARILAH YEOB KITA SYORAT BAWAH POKOK NIH..SAMBIL TUNGGU DURIAN RUNTUH NIH..KEJAP LAGI SPEAKER DATANG BOLEH LA MAKAN DURIAN SAMA-SAMA..

Sumber: http://www.masterdedah.com/

Tulip Desa

Datuk Seri Nizar harus menerima kenyataan bahawa beliau tidak lagi Menteri Besar Perak. Keputusan Sultan Perak tidak boleh dibantah dan diragui kerana sultan membuat keputusan yang adil dan saksama. Tulip merasakan rakyat marhaen tertanya-tanya mengapakah Sultan Perak tidak bersetuju untuk membubarkan Dewan Rakyat setelah diajukan permohonan pembubaran. Tulip pun terkeliru juga dengan isu ini tetapi apabila mendapat penjelasan daripada sumber yang boleh dipercayai, segala kekeliruan dan keraguan pun terungkai. Penjelasannya:

1. Dari sesi Undang-Undang Tubuh Negeri, Sultan Perak mempunyai kuasa-kuasa tertentu seperti dalam peruntukkan Perkara 18 (2b) seperti berikut:

- Sultan boleh bertindak menurut budi bicaranya untuk tidak mempersetujui permintaan bagi membubarkan DUN.

2. Dalam konteks pembentukan negara, pandangan rakyat semata-mata tidak boleh diambil kira kerana ia berasaskan kepada emosi dan persepsi. Pada kebiasaannya, pandangan rakyat bukan berasaskan kepada Perlembagaan dan Undang-Undang Tubuh Negeri. Walhal perkara ini tertakluk dan wajib dirujuk sepenuhnya dahulu kepada perlembagaan dan undang-undang.

3. Sultan berlaku adil dengan mengambil kira suasana semasa dalam menyelesaikan kemelut politik di mana Kerajaan Pakatan Campuran telah hilang sokongan majoriti ADUN.

4. Sultan berlaku adil dengan bertemu 28 ADUN BN dan 3 ADUN Bebas secara bersemuka satu demi satu untuk mendapatkan pendirian dan sokongan mereka terhadap BN.

5. Dalam hal ini, Sultan mempunyai 3 opsyen:

a) Membubarkan DUN dan satu Pilihan Raya Kecil Negeri diadakan;
b) Mengadakan undi tidak percaya terhadap Nizar
c) Mengenal pasti dan membenarkan parti yang mendapat sokongan majoriti menubuhkan Kerajaan

"Sehubungan dengan itu, baginda memilih opsyen yang ke-3 iaitu memilih BN yang mendapat sokongan
majoriti"

6. Baginda merupakan seorang yang bijaksana, berilmu, berpengalaman dan bekas Ketua Hakim Negara.




No comments: