Thursday, May 14, 2009

SOKONG LANGKAH KERAJAAN LIBERALISASI AP AYAM

Desakan daripada pelbagai pihak termasuk pihak kementerian agar Persekutuan Persatuan Penternak Malaysia (PPPM) menurunkan harga ayam sebanyak 40 sen hingga 60 sen di pandang sepi oleh persatuan tersebut. Keengganannya untuk berkompromi menurunkan harga ayam membuatkan pihak Kerajaan mengambil langkah meliberalisasi permit import (AP) ayam untuk tidak terlalu bergantung kepada bekalan ayam dalam negara. Bagi Tulip, liberalisasi AP ayam ini ada kebaikan dan keburukkannya.
Pendekatan ini dilihat dapat mengawal dan menstabilkan harga ayam. Dengan perlaksanaan pendekatan ini, pengusaha ayam tempatan terpaksa bersaing dengan pengusaha ayan import dalam menentukan harga ayam di pasaran. Kerajaan juga perlu pastikan ia berkesan dalam mengurangkan harga ayam, kita tak mau akan wujud pula pengimport tunggal yg bebas menentukan harga pasaran ayam.
Menurut Menteri KPDNHEP, satu jawatankuasa pemantau harga akan ditubuhkan bagi memantau kenaikan harga ayam agar para penternak dan penjual ayam tidak sewenang-wenangnya menaikkan harga ayam. Diharapkan dengan pendekatan-pendekatan yang diambil oleh Kerajaan, dapat meredakan rungutan rakyat.

1 comment:

Anonymous said...

CONTOH JELAS BAPAK BOREK ANAK RINTIK!!YANG MEMPERTIKAIKAN MORALITI ORANG LAIN TETAPI KELUARGA SENDIRI PUN TAK RETI NAK JAGA

Raja Petra’s son pleads guilty to theft


SHAH ALAM: Raja Azman Raja Petra, the 32-year-old son of Malaysia Today editor Raja Petra Raja Kamarudin, pleaded guilty at the Magistrates Court here to four counts of stealing motorbikes, house break-ins and possessing stolen goods.