Sunday, August 17, 2008

PRK Permatang Pauh, Pilihan Raya Kecil Luar Biasa

Terkejut Tulip membaca tajuk berita yang terpampang di dada akhbar. Antaranya "2 jurugambar kena pukul", "Puteri UMNO dakwa kena raba,ludah" dan "Shahrizat kecewa ahli Wanita dimaki". Apa dah jadi dengan ahli dan penyokong PKR? Adakah mereka telah dirasuk sehingga bertukar ganas sehingga sanggup melakukan perkara-perkara yang tidak sepatutnya terhadap petugas-petugas jentera pilihan raya BN. Perbuatan ini seolah-olah menyekat petugas BN untuk terus berkempen. Sepatutnya pilihan raya ini mencerminkan kematangan dalam proses demokrasi di Malaysia, sesuatu yang acapkali dilaungkan oleh parti pembangkang selama ini. Tetapi sebaliknya berlaku, mereka tidak mengamalkannya serta membuktikan bahawa laungan itu sekadar retorik belaka.
Tulip melihat ahli dan penyokong PKR sanggup melakukan apa sahaja untuk kemenangan PKR sekaligus menaikkan sifunya sebagai Perdana Menteri. Sifunya, DSAI berani melakukan apa sahaja, sehingga sanggup keluar masuk penjara tetapi satu sahaja yang beliau takut melakukannya iaitu bersumpah.
Tulip merasakan Pilihanraya Kecil Permatang Pauh suatu pilihan raya yang unik kerana:
  • DSAI berusaha bersungguh untuk mengalihkan pandangan rakyat terutamanya pengundi Permatang Pauh terhadap kes liwatnya. Inilah cara lama yang dirancang semula dan stagemanaged yang dipelajari daripada sifu besarnya iaitu pemimpin daripada Amerika Syarikat dan Singapura.
  • Menggambarkan PRKPP sebagai mahkamah rakyat. Tulip mengibaratkan tindakan DSAI umpama memilih hakim dan jurinya sendiri.

No comments: