Wednesday, October 15, 2008

Insentif bantu nelayan musim tengkujuh bulan depan

PASIR PUTEH 15 Okt. – Skim insentif RM200 sebulan yang diperkenal Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dapat meringankan beban nelayan Pantai Timur untuk menghadapi musim tengkujuh yang dijangka bermula bulan depan.

Pengerusi Persatuan Nelayan Semerak, Datuk Mohd. Jelani Jaafar berkata sebelum ini lazimnya nelayan terpaksa menghadapi musim getir tiga bulan sebaik tiba musim tengkujuh sehingga berakhir bulan Februari setiap tahun.

“Dengan adanya skim itu dapat membantu nelayan membiayai persekolahan anak-anak terutama pada awal bulan Januari apabila cuti penggal persekolahan berakhir,” katanya kepada Bernama ketika ditemui di sini hari ini.Jelani bagaimanapun berharap kementerian mempercepatkan proses kelulusan permohonan mereka sebelum musim berkenaan bermula.

Beliau berkata, daripada jumlah 2,000 nelayan Semerak, hanya segelintir yang layak kerana mereka tidak mempunyai kad nelayan yang berdaftar sebagaimana disyaratkan. - Bernama
**********************************
Tulip Desa Kata:
Inilah contoh Kerajaan prihatin terhadap nasib rakyat. Bukan macam Pakatan Rapuh, yang tidak habis-habis mencari kesalahan Barisan Nasional sehingga lupa mengotakan janji-janji manisnya pada pilihan raya 8 Mac lalu. Wahai Pakatan Rapuh, laksanakan segala manifesto yang anda janjikan, sesungguhnya rakyat di bawah pimpinan Pakatan Rapuh sudah muak dan jelek dengan sikap-sikap pemimpin-pemimpinnya yang cakap tidak serupa bikin.

No comments: