Thursday, October 16, 2008

Kaji harga minyak setiap 14 hari

KUALA LUMPUR 15 Okt. - Kerajaan disaran menetapkan satu mekanisme baru untuk mengira dan menilai harga pasaran minyak domestik setiap 14 hari untuk memastikan penurunan harga minyak mentah global dapat dinikmati dengan kadar lebih cepat.Pengerusi Biro Pendidikan Pergerakan Pemuda UMNO, Ahmad Ikmal Ismail berkata, mekanisme penilaian semula harga pasaran minyak setiap 20 haribulan jelas tidak boleh diguna pakai lagi kerana ia tidak memberi reaksi pantas kepada pasaran minyak mentah global.
Menurutnya, menerusi pendekatan penilaian semula harga pasaran domestik setiap 14 hari itu, sebarang kenaikan dapat dimaklumkan dengan cepat supaya tidak berlaku masalah penyimpanan stok berlebihan dan sebagainya.''Cara itu juga dapat menangani masalah kerugian yang dihadapi oleh stesen minyak selain dapat mengawal pergerakan harga runcit minyak," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Ahmad Ikmal memberitahu, pihaknya yakin kerajaan akan terus memantau perubahan harga minyak dunia dan seterusnya menilai semula harga petrol dan diesel tempatan.''Kita mengucapkan terima kasih kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) serta Jawatankuasa Kabinet Menangani Inflasi kerana menurunkan harga minyak.

"Ini menunjukkan keprihatinan pihak kerajaan untuk mengurangkan bebanan rakyat dari segi kos sara hidup," ujarnya.Katanya, pengurangan harga minyak yang diumumkan semalam juga perlu disusuli dengan pengurangan harga barang dan perkhidmatan di seluruh negara kerana pada kenaikan harga dahulu, ramai peniaga dan pengusaha memberi alasan menjadi faktor kenaikan harga.

"Tindakan tegas perlu diambil termasuk mengenakan denda tinggi atau menarik balik lesen perniagaan sekiranya ingkar," ujarnya.Kata Akmad Ikmal, pihaknya yakin langkah berkenaan secara langsung dapat mengurangkan tekanan inflasi yang dihadapi negara sekarang.
**********************************
Tulip Desa
Nampaknya harga minyak di pasaran dunia semakin tidak menentu harganya sehingga mencecah kepada tahap yang paling rendah. Tulip setuju dengan cadangan untuk menetapkan satu mekanisme untuk menilai semula harga minyak bagi tempoh 14 hari. Sehubungan itu, rakyat akan menikmati faedah penurunan harga minyak dengan kadar segera sekaligus dapat mengurangkan beban rakyat dan kos sara hidup yang tinggi.Terima kasih Kerajaan khususnya KPDNHEP yang prihatin dan peka dengan kehendak rakyat.
Di samping itu, rakyat marhaen juga mengharapkan agar peniaga menurunkan harga barang memandangkan harga minyak telah turun sebanyak tiga kali. Peniaga perlu secara sukarela menurunkan harga keperluan tanpa menunggu arahan daripada Kerajaan. Tulip mencadangkan agar Kerajaan mengambil tindakan menarik lesen perniagaan bagi peniaga yang engkar menurunkan harga barangan kerana ia adalah sebahagian daripada tanggungjawab sosial peniaga.

No comments: