Wednesday, October 15, 2008

NIK AZIZ: TABUNG AZAN HANYA GIMIK?




Pada 14 Oktober 2008, Nik Aziz (Mursyidul Am PAS) menyatakan bahawa Tabung Azan yang dilancarkan oleh UMNO Cheras hanyalah sebagai gimik politik (baca artikel penuh ini). Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, usaha UMNO mewujudkan Tabung Azan bagi membantu akhbar Utusan Malaysia sesuatu yang tidak rasional. "Daripada menubuh tabung tersebut lebih baik diwujudkan tabung bagi menyelamatkan Islam kerana sekarang banyak pihak membawa Islam palsu termasuk juga dibawa Umno apabila mereka memisahkan agama dan politik," kata Nik Aziz. Wajarkah berbuat kebaikan untuk agama juga dikatakan sebagai gimik politik? DAP bawa Islam cara apa pula? Amal makruf nahi mungkar?
Nik Aziz berkata sedemikian semasa menyampaikan ceramah bersama masyarakat Cina di Dewan Perniagaan Cina di Kota Bharu. Turut hadir sama ialah Lim Guan Eng (SU Agung DAP) dan Husam Musa (Naib Presiden PAS). Mengapa Nik Aziz tidak kecam DAP yang tidak mahu terima Islam sebagai cara pemerintahan?
Apakah yang dibisikkan oleh Guan Eng kepada Nik Aziz? Selaku Mursyidul Am PAS, Nik Aziz sewajarnya jangan bersikap double standard ke atas mana mana pihak yang cuba menentang pemerintahan secara Islam. Bila berhadapan dengan DAP, Nik Aziz mahu pisahkan agama dan politik? Mengapa tidak kecam pihak yang bertindak menentang laungan azan? Ahli ahli PAS tidak boleh diam diri membiarkan Husam Musa pula bertindak seolah olah menjadi Mursyidul kepada Mursyidul Am.

AZRINIZAM IBRAHIM
Presiden Gabungan Pemimpin Mahasiswa Malaysia (GPMM)

Dipetik daripada: Http://www.anginperubahan.blogspot.com

****************************************

TULIP DESA

Terkedu Tulip mendengar komen daripada Nik Aziz yang menyatakan Tabung Azan yang dilancarkan oleh UMNO Cheras adalah gimik politik. Nampaknya parti PAS yang diketuai oleh Nik Aziz sudah terpengaruh dengan DAP dan PKR sehinggakan sudah lari daripada perjuangannya untuk menegakkan syiar Islam. Wajarkah niat ikhlas BN untuk membawa kebaikan pada agama dipandang serong oleh PAS. Tidakkah pemimpin-pemimpin PAS tahu hasil kutipan itu digunakan untuk membantu mana-mana masjid dan surau membeli peralatan pembesar suara selain digunakan untuk membantu program melahirkan muazin muda yang dilihat boleh menjadi pelapis kepada golongan berumur di masjid dan surau.

Adakah PAS tidak merasa malu apabila Teresa Kok, DAP mengambil tindakan menyaman Utusan Malaysia di atas penerbitan artikel "Azan, Jawi, Jais, UiTM dan ba-alif-ba-ya" yang dilihat seolah-olah dia menyaman agama Islam? Mengapa tiada suara daripada PAS yang menghentam dan menyelar tindakan Teresa Kok yang jelas menghina agama Islam?

Seharusnya PAS merenung kembali apa yang mereka telah lakukan. Jangan kerana taksub dengan kuasa, perjuangan untuk menegakkan syiar Islam dilupakan. Jangan sampai dikatakan PAS tidak relevan sebagai parti yang memperjuangkan agama Islam.





No comments: